Senin, 21 Februari 2011

Keutamaan Keluarga Rasulullah Saw. (4)

Keutamaan Keluarga Rasulullah Saw. - BAB II 
BAB II
HADITS TSAQALAIN DAN KEDUDUKAN AHLUL-BAIT

Hadits Tsaqalain ialah hadits Rasulullah s.a.w. yang menekankan dua persoalan sebagai wasiat yang amat penting, besar bobotnya dan berat timbangannya. Besar bobotnya karna hadits tersebut menyangkut masalah kepimpinan atas umat Islam sepeninggalan Rasulullah s.a.w. Berat timbangannya kerana Rasulullah s.a.w. kelak akan menuntut pertanggung jawabannya kepada kaum Muslimin atas pelaksanaan wasiat beliau itu.

'Tsaqalain' dalam bahasa Indonesia berarti 'dua bekal' bagi seorang musafir. Tanpa membawa bekal yang diperlukan, seorang musafir tidak akan sampai ke tempat tujuan. Dalam kaitannya dengan hadits Tsaqalain, dua bekal (tsaqalain) yang diwasiatkan oleh Rasulullah s.a.w. kepada umatnya itu merupakan dua persoalan yang perlu diindahkan dan dijaga baik-baik, agar dalam perjalanan hidup di dunia ini umat Islam tidak akan sesat dan akan mencapai tujuan yang didambakan, yaitu meraih keridhaan Allah s.w.t. di dunia dan di akhirat. Hadits Tsaqalain diulang di banyak tempat.

Untuk mempermudahkan penjelasan lebih jauh, baiklah kiranya kalau kami ketengahkan lebih dulu beberapa nas tentang hadits Tsaqalain:

"Kepada kalian kutinggalkan sesuatu yang jika kalian berpegang teguh padanya, sepeninggalanku kalian tidak akan sesat: Kitabullah sebagai tali yang terentang dari langit sampai ke bumi, dan keturunanku, ahlulbaitku. Keduanya tidak akan terpisah hingga kembali kepadaku di Haudh (syurga). Perhatikanlah dua hal itu dalam kalian meneruskan kepemimpinanku mengenai dua hal itu". (Dikeluarkan oleh Tirmudziy dari Zaid bin Arqam. 'Kanzul-Ummal' Jilid I. halaman 44, hadits no. 874)

"Kutinggalkan kepada kalian dua peninggalan: Kitabullah sebagai tali yang terentang antara langit dan bumi, dan keturunanku ahlulbaitku. Sesungguhnya kedua-duanya itu tidak akan terpisah hingga kembali kepadaku di Haudh (syurga)." (Dikeluarkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal dari hadits Zaid bin Tsabit dan dari dua Shaih Bukhari-Muslim. Yang pertama pada halaman 182 dan yang kedua pada akhir halaman 189, jilid V. Dikeluarkan juga oleh Abu Syaibah, Abu Ya'laa dan Ibnu Sa'ad. "Kanzul-Ummal" jilid I, halaman 47, hadits no. 945).

"Bahawasanya aku hampir dipanggil dan aku akan memenuhi panggilan itu. Sesungguhnya aku telah meninggalkan kepada kalian dua bekal: Kitabullah Azza wa Jalla dan keturunanku. Kitabullah adalah tali yang terentang dari langit sampai ke bumi, dan keturunanku ialah ahlulbaitku. Bahawasanya Allah Yang Maha Lembut lagi Maha Mengetahui telah memberitahuku kepadaku, bahawa kedua-duanya itu tidak akan terpisah hingga kembali kepadaku di Haudh (syurga). Perhatikan dua hal itu dalam kalian meneruskan kepimpinanku mengenai dua hal itu". (Dikeluarkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal dari hadits Abu Sa'id Al-Khudhariy. Tercantum dalam 'Musnad'-nya Jilid III, halaman 17 dan 18).

"Kutinggalkan kepada kalian dua bekal: Kitabullah dan ahlulbaitku. Sesungguhnya kedua-duanya itu tidak akan terpisah hingga kembali kepadaku di Haudh (syurga)". (Dikeluarkan oleh Al-Hakim dalam 'Al-Mustadrak' Jilid III halaman 148. Dikatakan olehnya bahawa hadits tersebut mempunyai kebenaran isnad yang diakui oleh Bukhari dan Muslim, tetapi tidak dikeluarkan oleh dua orang Imam hadits tersebut. Dikeluarkan juga oleh Adz-Dzahabiy dalam 'Talkhishul-Mustadrak' dan dinyatakan kebenarannya berdasarkan pembenaran Bukhari dan Muslim).

"Seakan-akan aku telah dipanggil dan aku akan memenuhi panggilan itu. Sesungguhnya aku telah meninggalkan kepada kalian dua bekal, yang satu lebih besar daripada yang lain: Kitabullah dan keturunanku. Maka perhatikanlah dua hal itu dalam kalian meneruskan kepimpinanku mengenai dua hal itu. Kedua-duanya tidak akan berpisah hingga kembali kepadaku di Haudh (syurga). Allah Azza wa Jalla adalah Maulaku (pemimpinku) dan aku adalah Maula (pemimpin) setiap orang beriman"…sambil menarik tangan 'Ali bin Abi Thalib r.a, Rasulullah s.a.w. bersabda lebih lanjut:

"Barangsiapa yang aku ini menjadi maulanya, maka dia ini (yakni Imam 'Ali r.a) adalah walinya (pemimpinnya). Ya Allah, pimpinlah orang yang menjadikan dia sebagai pemimpinnya dan musuhilah orang yang memusuhinya". (Hadits tersebut diucapkan Rasulullah s.a.w. di Ghadir Khum dalam perjalanan kembali ke Madinah bersama rombongan sesudah menunaikan Hujjatul-Wada (ibadah haji perpisahan). Dikeluarkan oleh Al-Hakim dari hadits Zaid bin Arqam dalam 'Al-Mustadrak' Jilid III, halaman 109 dan 533. Diakui kebenarannya oleh Adz-Dzahabiy dalam 'Talkhishul-mustadrak').

"Bagi kalian bukankah aku ini lebih utama daripada diri kalian? Para sahabat menjawab: Benar, ya Rasulullah! Beliau lalu bersabda: Kelak aku akan bertanya kepada kalian tentang dua hal: Al-Qur'an dan keturunanku". (Hadits berasal dari Abdullah bin Hanthab, yang mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengucapkannya di sebuah tempat bernama Jahfah, dalam suatu khutbah. Dikeluarkan oleh Thabraniy dalam 'Arba'unal-Arba'in yang ditulis oleh An-Nabhaniy. Dikeluarkan juga oleh As-Sayuthiy dalam 'Ihya'ul-Mayyit').

"Barangsiapa senang hidup seperti hidupku dan mati seperti matiku, lalu ingin menjadi penghuni syurga 'Adn yang ditanam oleh Tuhanku, hendaklah ia mengangkat 'Ali sebagai pemimpin sepeninggalanku, dan orang itu pun hendaklah mengikuti pimpinan yang diangkat olehnya ('Ali) sebagai pemimpin, dan supaya berteladan kepada ahlulbaitku sepeninggalanku. Sebab mereka itu adalah keturunanku dan diciptakan dari darah dagingku serta dikaruniai pengertian dan ilmuku. Celakalah orang dari ummatku yang mendustakan keutamaan mereka, dan memutuskan hubungan denganku melalui (pemutusan hubungan dengan) mereka. Allah tidak akan menurunkan syafaatku kepada orang-orang seperti itu". (Dikeluarkan oleh Thabraniy dalam kitabnya 'Al-Kabir', dan dikeluarkan juga oleh Ar-Rafi'iy dalam 'Musnad'-nya berdasarkan isnad Ibnu 'Abbas. 'Kanzul-Ummal' Jilid VI, halaman 217, hadits no. 3819).

Hadits-hadits Rasulullah s.a.w. yang kami kemukakan di atas, semuanya kami kutip dari kitab-kitab yang di tulis oleh para ulama Ahlus-Sunnah terkemuka. Isnadnya pun kami ambil dari kitab-kitab mereka, yang menyebut nama para perawinya secara berturutan dan bertautan satu sama lain. Hadits-hadits tersebut dikeluarkan juga oleh para ulama Islam dari berbagai mazhab, seperti: mazhab Imamiyyah, mazhab Hanafi, mazhab Syafi'i, mazhab Maliki, mazhab Hanbali dan mazhab Zaidiyyah.

Tanggapan para ulama tentang Hadits Tsaqalain:

Imam Muslim dalam 'Shahih'nya mengetengahkan sebuah riwayat hadits berasal dari Yazid bin Hayyan yang menyatakan sebagai berikut: "Bersama Hashih bin Shibrah dan Umar bin Muslim saya pergi menemui Zaid bin Arqam r.a. Setelah kami duduk, Hashin berkata kepada Zaid: Hai Zaid, saya sungguh telah memperoleh banyak kebajikan. Saya sempat menyaksikan hidupnya Rasulullah s.a.w., mendengar sendiri tuturkata beliau, berperang bersama-sama beliau dan bersembahyang ma'mum di belakang beliau. Benarlah, bahawa saya merasa telah memperoleh banyak kebajikan. Hai Zaid, katakanlah kepada kami apa yang pernah kau dengar dari Rasulullah s.a.w.!

Zaid bin Arqam kemudian berkata: Rasulullah s.a.w. pernah mengucapkan khutbah di depan kita. Setelah memanjat puji syukur ke hadhirat Allah, memberi nasihat-nasihat dan peringatan, beliau lalu bersabda:

"Amma ba'du, sesungguhnya aku adalah manusia…Hampir datang utusan Allah kepadaku dan aku menerimanya. Kutinggalkan kepada kalian dua bekal, yang pertama ialah Kitabullah, di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya terang. Ambillah Kitabullah itu dan berpeganglah teguh padanya…"

Beliau melanjutkan:

"…Dan ahlulbaitku. Kutinggalkan kalian kepada Allah mengenai ahlulbaitku". (Beliau mengucapkannya tiga kali).

Hashin kemudian bertanya: Hai Zaid, siapakah ahlulbait beliau itu? Apakah para isteri Rasulullah s.a.w. termasuk ahlulbaitnya? Zaid menjawab: Isteri-isteri beliau termasuk ahlulbaitnya, tetapi orang-orang selain beliau s.a.w. yang diharamkan menerima shadaqah juga termasuk ahlulbait beliau. Hashin bertanya lagi: Siapakah mereka itu? Zaid menerangkan: Semua keluarga 'Ali, semua keluarga Aqil, semua keluarga Ja'far dan semua keluarga 'Abbas! Hashin masih bertanya: Benarkah mereka itu semuanya diharamkan menerima shadaqah? Zaid menjawab: Ya, benar!

Mengenai riwayat hadits tersebut di atas Imam Muslim mengetengahkan nas riwayat hadits serupa yang berasal dari sumber lain dan mengandungi makna berlainan, yaitu sebagai berikut: "…Kami bertanya: Apakah isteri-isteri beliau termasuk ahlulbait Rasulullah s.a.w.? Zaid menjawab: Tidak, demi Allah. Sebab isteri mungkin hanya untuk sementara waktu saja hidup bersama suami. Bila terjadi penceraian, isteri akan kembali kepada orang tua atau sanak saudara keluarganya. Ahlulbait beliau ialah orang-orang dari mana beliau berasal, dan kaum kerabat beliau yang diharamkan menerima shadaqah, seperti beliau sendiri".

Imam Nawawiy dalam uraiannya mengatakan, bahawa dua buah riwayat hadits tersebut nampak berlawanan. Yang jelas diketahui ialah bahwa dalam kebanyakan riwayat yang diketengahkan oleh Muslim mengenai soal itu, Zaid bin Arqam mengatakan: para isteri Rasulullah s.a.w. bukan ahlulbait beliau. Kerana itu riwayat hadits tersebut pertama di atas harus dita'wilkan, bahawa dimasukkannya para isteri Rasulullah s.a.w. ke dalam lingkungan ahlulbait, kerana mereka itu tinggal bersama Rasulullah s.a.w. dan diperlakukan oleh beliau sebagai keluarga. Beliau memerintahkan supaya mereka itu dihormati dan dimuliakan serta disebut sebagai 'tsaqal'. Beliau mengingatkan juga supaya hak-hak mereka dipelihara dan dipenuhi. Atas dasar penta'wilan itu maka para isteri Rasulullah s.a.w. memang termasuk dalam lingkungan ahlulbait, tetapi mereka tidak termasuk orang-orang yang diharamkan menerima shadaqah. Dengan penta'wilan seperti itu maka hilanglah sifat pertentangan antara dua riwayat hadits yang diketengahkan oleh Imam Muslim.

Mengenai hadits Tsaqalain, para ulama mengatakan: Hadits tersebut dinamakan 'Hadits Tsaqalain' (Hadits Dua Bekal) mengingatkan besarnya persoalan yang terkandung di dalamnya.

Ibnul-Atsir dalam kitabnya, 'An-Nihayah', mengatakan: Setiap hal yang amat penting dan sangat berharga dapat dinamakan 'tsaqal'. Dinamakan 'Hadits Tsaqalain' mengingat besarnya nilai dan untuk lebih menekankan betapa penting persoalan yang menjadi kandungan hadits tersebut. Di dalam Kamus, 'tsaqal' bererti sesuatu yang amat sangat berharga dan diperlukan sebagai bekal dalam perjalanan jauh. Menurut sumber riwayat lain, nas hadits Tsaqalain adalah:

"Kutinggalkan kepada kalian dua bekal: Kitabullah dan keturunanku".

Dalam kitab 'Is'afur-Raghibin' Ash-Shabban mengatakan: Kalimat yang berbunyi "Kalian kuingatkan kepada Allah mengenai ahlulbaitku" bermakna "Kalian kuperingatkan akan Allah mengenai urusan ahlubaitku".

Dalam kitab 'Syarah Riyadhus-Shalihin' Ibnu Allan mengatakan: Diulanginya kalimat tersebut bermaksud menekankan wasiat Nabi s.a.w. mengenai mereka (ahlulbait) dan beliau minta supaya mereka sungguh-sungguh diperhatikan. Kerana itu masalahnya menjadi wajib, sebab permintaan beliau itu ditekankan dan diserukan (dibebankan).

Ahs-Shabban dalam kitab 'Is'aafur-Raghibin' mengatakan bahawa yang dimaksud dengan 'tali terentang…' dalam hadits Tsaqalain yang diketengahkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal (Lihat: hadits Tsaqalain no. 3) ialah janji Allah s.w.t. atau wasilah yang dapat menyampaikan manusia kepada rahmat dan ridha-Nya.

Demikian pula yang dikatakan oleh Imam Nawawiy.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Sayyidina Syekh Abi Bakar bin Salim

Sayyidina Syekh Abi Bakar bin Salim